Istnieje wiele pomysłów na biznes. Jednym z nich jest własna restauracja w modelu franczyzowaym. Jak działa franczyza? Mówiąc krótko jest to własna firma z prawem do korzystania ze znanej marki. Franczyza to inwestycja ograniczająca ryzyko biznesowe, pozwalająca na skorzystanie z wypróbowanego know-how znanej marki.
Definicja franczyzy:
Franchising to sposób sprzedaży usług lu towarów oparty o ścisłą i ciągłą współpracę między prawnie i finansowo rozróżnialnymi i autonomicznymi biznesami: franczyzodawcą i franczyzobiorcą. Nieodłącznym elementem franczyzy jest jest też transfer know-how od franczyzodawcy do franczyzobiorcy w trakcie obowiązywania obopólnej współpracy na podstawie umowy franczyzowej.
Nawiązanie współpracy w modelu franchisingowym to pomysł na biznes, który pozwala korzystać między innymi z:
- Nazwy i marki franczyzodawcy
- Z jego know how
- Ze znaków towarowych i marki
- Z pomocy w prowadzeniu działalności gospodarczej
Stronami umowy franczyzy są franczyzodawca i franczyzobiorca
Franczyzodawca to ta strona porozumienia, która udziela praw do korzystania z nazwy, marki i know-how. Uprawnia franczyzobiorcę do korzystania z pakietu franczyzowego.
Franczyzobiorca jest tą stroną umowy, która uzyskuje prawa związane z podpisaniem umowy franczyzy.
Franczyza w gastronomii nie różni się co do zasady od innych franczyz pod względem konstrukcji systemu czy umowy franczyzowej. Jest to wciąż pomysł na biznes oparty o know-how franczyzodawcy i wymaga pewnej otwartości na tę wiedzę.
Jakie elementy zawiera franczyza ?
Przede wszystkim jest to umowa franczyzy, którą wiąże się franczyzodawca z przedsiębiorcą chcącym prowadzić własny biznes gastronomiczny. Umowa franczyzy określa obowiązki stron, zasady obowiązujące franczyzobiorcę czy pomoc jakiej udziela franczyzodawca.
Pierwszym krokiem jest pomoc w tym jak otworzyć własną restaurację. Franczyzobiorca przeprowadza franczyzodawcę przez gąszcz przepisów, pomaga w stworzeniu planu biznes. Franczyzodawca pomaga zaprojektować własną restaurację i doradza tak by inwestycja przebiegła jak najsprawniej.
Przed otwarciem franczyzodawca szkoli franczyzobiorcę jak prowadzić własny biznes w gastronomii. Szkolenie jest oparte na know-how franczyzodawcy i na najlepszych praktykach i jeśli obie strony są zaangażowane i przestrzegają umowy franczyza się udaje.
Ważnym elementem jest pakiet franczyzowy, który powinien składać się z poniższych elementów.
Zawiera on sposób prowadzenia danej działalności gospodarczej. Udostępnia go franczyzodawca w ramach zawieranej z franczyzobiorcą umowy. Zawiera on szereg uprawnień i obowiązków. Ponadto upoważnia do działalności franczyzobiorcę na określonym terytorium. Pakiet franczyzowy składa się z:
- Dobrze opisany know-how pozwalający na skuteczne prowadzenie działalności w wybranej branży. Powinien on przyjąć formę podręcznika operacyjnego dostarczanego przez franczyzodawcę.
- Zorganizowany system dostaw centralnych o odpowiedniej jakości i cenie, konkurencyjnych dla oferty rynkowej, którą mogą otrzymać przedsiębiorcy nie biorący udziału we franczyzie.
- Ze szkoleń dla franczyzobiorcy z zakresu know-how posiadanego przez franczyzodawcę;
- zobowiązania do prowadzenia akcji reklamowych przez obie strony umowy franczyzy;
- Dostarczanie jednolitych materiałów promocyjnych i ich odpowiedniej ekspozycji;
- uprawnień do kontroli przez franczyzodawcę tak by możliwe było utrzymanie jednolitego standardu w całej sieci;
- Z obowiązku zachowania poufności.
Opłaty:
Franczyza wiąże się z opłatami na rzecz franczyzodawcy. Rodzaje opłat można pokazać na przykładzie marek Sfinks Polska S.A.
Sphinx
WYMAGANIA LOKALOWE
min. 250 m²
parter, duże witryny, ogródek letni
duży ruch pieszy
ADAPTACJA LOKALU (250 m²)*
sala – ok. 250 tys. zł
zaplecze – ok. 170 tys. zł
wentylacja – ok. 150 tys. zł
OPŁATA ZA KNOW-HOW
55.000 zł netto
OPŁATA FRANCZYZOWA
7% wartości sprzedaży netto
Chłopskie Jadło
WYMAGANIA LOKALOWE
min. 250 m²
parter, duże witryny, ogródek letni
duży ruch pieszy
ADAPTACJA LOKALU (250 m²)*
sala – ok. 250 tys. zł
zaplecze – ok. 170 tys. zł
wentylacja – ok. 150 tys. zł
OPŁATA ZA KNOW-HOW
55.000 zł netto
OPŁATA FRANCZYZOWA
7% wartości sprzedaży netto
Widać zatem, że istnieją różne modele opłat franczyzowych. Kolejnym elementem franczyzy jest umowa.
Umowa franczyzy.
Umowa franczyzowa jest typem porozumienia, które w Polskim prawodawstwie jest wciąż niewystarczająco unormowane. Podpisanie takiej umowy opiera się na założeniu swobody umów, które to założenie pozwala na formułowanie treści umowy przez obie jej strony. W tym przypadku franczyzobiorcy i franczyzodawcy. Nie ma czegoś takiego jak jeden wzór umowy franczyz i każdy franczyzodawca tworzy tę umowę na bazie swojego know-how i potrzeb. Istnieją jednak pewne podstawowe elementy, które powinny się znaleźć w umowie franczyzy
Pomysł na biznes i Korzyści franczyzy.
Franczyza niesie ze sobą pakiet korzyści, które nie są dostępne niezrzeszonemu przedsiębiorcy. Na przykładzie marek Sfinks Polska S.A. pokażemy jakie może być przykładowy pakiet.
- Sprawdzone przez wiele lat menu wraz z kompletem receptur
- sprawny centralny system dostaw produktów po konkurencyjnych cenach.
- dedykowany system informatyczny, który wspomaga zarządzanie restauracją.
- gotowe procedury HACCP – dbamy o bezpieczeństwo żywności.
- Szkolimy i uzbrajamy w narzędzia i materiały szkoleniowe.
- Franczyza naszych marek daje możliwość wejścia w dynamicznie rozwijający się rynek dostaw do klienta za pomocą sprawdzonych narzędzi.
- Umożliwiamy udział lokalu w programie lojalnościowym Aperitif z dostępem do bazy ponad 250 000 klientów.
- Portfel kilku franczyz gastronomiczny stwarza możliwość dzięki, którym można rozszerzać własny biznes gastronomiczny.
- Franczyza to relacje. Słuchamy, wspomagamy, dzielimy się doświadczeniem i budujemy trwałe relacje z franczyzobiorcami.
Kolejnych odsłonach naszego franczyzowego bloga wjedziemy w co raz większe szczegóły modelu franczyzowego oraz prowadzenia własnej restauracji. Dowiemy się więcej o opłacalności poszczególnych konceptów franczyzowych. Poznamy kilka powodów dla, których własna restauracja we franczyzie może się nie udać, a także czy można rozpocząć współpracę franczyzową bez lokalu. Następnie przejdziemy do szczegółów otwierania własnej restauracji w kilku częściach i do kolejnych interesujących początkującego restauratora tematów, które pomogą rozwinąć swój pomysł na biznes we franczyzie.
Zachęcamy do regularnego śledzenia naszego bloga i zapoznania się z ofertami franczyz naszych marek.